Jumpparyhmissä tarjonta on nykyään suurta, ryhmiä löytyy niin isoista kaupungeista, kuin pieniltäkin paikkakunnilta. Kannattaa siis pohtia, mitä itse jumppahetkeltä tahtoo ja tutustua tarjolla oleviin ryhmiin. Onko jumpparyhmän osallistumisen tarkoitus, saada kunto kohoamaan, paino alas, väsymys pois vai jonkinlainen hyppy arjesta mukavien liikunnallisten ihmisten pariin? Ehkäpä kysymys on kaikista edellä mainituista asioista, joten ei muuta kuin mukaan osallistumaan.

Liikunnalla on paljon hyviä vaikutuksia terveyteen, hyvinvointiin ja päivittäiseen elämään. Liikunta virkistää mieltä ja auttaa jaksamaan kaiken nykyajan kiireen keskellä. Liikunnasta hyötyy jokainen ikään ja sukupuoleen katsomatta. Liikuntaa pitää harrastaa aina oman kunnon mukaan, mutta liikunnan karsiminen kokonaan pois, ei ole hyväksi kenellekään. Liikunta auttaa ja virkistää, esimerkiksi lihastautia sairastava hyötyy liikunnasta kokonaisvaltaisesti. Liikunnan välittömiä hyötyjä ovat verenkierron paraneminen, aineenvaihdunnan tehostuminen, hapenottokyvyn lisääntyminen ja päivittäisen jaksamisen selkeä kasvaminen. Jokaisella meistä on erilaiset mieltymykset ja tarpeet liikunnan suhteen ja liikunta voi harrastaa myös päivittäisenä hyötyliikuntana. Useammalle tärkeintä liikkumisessa on liikunnan ilo, ja siksi omia mieltymyksiä kannattaakin kuunnella. Rauhallisesta liikunnasta nauttivalle ei kuntokeskuksen bodypump-ryhmä välttämättä ole paras vaihtoehto. Kokeilla kannattaavaikkapa joogaa, pilatesta tai syvävenyttelyä. Itselleen sopivan jumpparyhmän löytää vain kokeilemalla, lähde siis rohkeasti mukaan oman paikkakuntasi jumppiin tai kuntokeskuksiin. Jos taas nautit esimerkiksi ulkona liikkumisesta, järjestetään monella paikkakunnalla kesäisin esimerkiksi puistojumppaa pallopelejä, tai muuta ulkoiluaktiviteettia. Muista aina, että liikunnasta on tarkoitus saada iloa ja mielihyvää, lähde siis liikkumaan itsellesi mieluisalla tavalla.

Kerää porukka kasaan ja perusta oma jumpparyhmä

Miltä tuntuisi oman liikuntaryhmän perustaminen? Innokkaita liikkujia löytyy aina ja helpointa on kerätä ystävät tai työporukka yhteen ja lähteä yhdessä liikkumaan. Omassa liikuntaryhmässä on helppo päättää, miten ja missä, sekä kuinka usein liikuntaa tullaan yhdessä harrastamaan. Liikunta voi olla mitä tahansa pesäpallosta pyöräilyyn tai kävelylenkkeihin. Lajit voivat vaihdella vaikkapa vuodenaikojen mukaan, talvisin hiihto- tai luisteluryhmiä ei ole koskaan liikaa ja kunto kasvaa kohisten. Tutussa porukassa liikkuminen on aina hauskaa, ja liikunnasta tulee myös sosiaalinen tapahtuma, joka hoitaa fyysisen kunnon lisäksi myös mieltä. Muista myös liikuntakerhot ja erilaiset yhdistykset, joita löytyy lähes jokaiselta paikkakunnalta ja joihin on helppo liittyä jäseneksi. Liikuntaryhmissä tapaa usein myös uusia ihmisiä, joista saattaa tulla jopa elinikäisiä ystäviä. Lähde siis rohkeasti liikkumaan ja voit saada myös ihmissuhteisiisi aivan uudenlaista potkua. Muista, että liikunnan harrastaminen kannattaa aina.

Tärkeintä on löytää laji, josta nauttii.

Tärkeintä on löytää laji, josta nauttii.